Tomasz Sętowski

Urodził się w 1961 r. w Częstochowie. Studia w częstochowskiej WSP, na wydziale plastycznym. Jest właścicielem Muzeum Wyobraźni. Jego prace znajdują się m.in. w szwajcarskim Muzeum Sztuki Fantastycznej. Ptak o ludzkim rozumie świadkiem Na ślubie młodej pary Ryba cierpiąca na seksoholizm uwięziona W klatce dla ptaków i grupka jodłujących Krasnoludków czekająca na okres Masowego tarła. Tak brzmi podpis pod obrazem „Grupka jodłujących krasnoludków”, na którym jest i para młoda i ptak, i krasnoludki. Jest również i cierpiąca ryba. Tekst ten – zlepek słów, przypadkowo usłyszanych powstał w podobny sposób w jaki tworzyli dadaiści. Na zasadzie zupełnie odlotowych skojarzeń. Wyobrażenia te przełożyłem na język malarski. Czasem najpierw powstaje obraz, potem jego słowna ilustracja. Najczęściej wymyślam scenariusz, później pracuję nad tytułem - czasem trochę naiwnym, czasem zbyt dosłownym. Ale tak jak zdecydowałem się na pewien rodzaj malarstwa tak też jest i z tytułami, i z podpisami. 1) „Grupka jodłujących krasnoludków”. Kama Zboralska, Gentleman, kwiecień 2001 Sętowski z przymrużeniem oka wprowadza nas w baśniowy, dekoracyjny świat, w którym rzeczywistość miesza się z fikcją. W świat pełen intryg, niedomówień. Zamieszkują go karły, diabły, iluzjoniści, morskie stwory i piękne, najprawdziwsze kobiety. Miejscem akcji jest na przykład Wenecja lub Pizza bądź fantastyczne budowle pochodzące z krainy snu. Częstym rekwizytem jest gitara, flet, trąby, skrzypce, niekiedy pojawia się cała orkiestra symfoniczna. Sętowski odwołuje się do ludzkich emocji sugerując, że każde uczucie ma swoją cenę nawet jeśli stroną płacącą jest sam diabeł, człowiek o małpiej głowie lub monstrum w stylu karła – nietoperza. Ulubiony temat - związki kobiety z mężczyzną postrzega jako odwieczne zaloty, grę, czarowanie. Jak przystało na iluzjonistę malarstwa, Sętowski w swoim bajkowym teatrze często wciela się w postać czarodzieja a ulubionym bohaterom literackim nadaje nowy wizerunek – Don Kichota sadza na rowerze natomiast barona Munchhausena otaczają współczesne budowle. Bo u Sętowskiego wszystko jest możliwe i ryba z jajem w pysku i trąbka z rajskimi ptakami i fortepian, z którego wylatuje parasol i naga kobieta… bez głowy. Ostatnie prace Sętowskiego są bardziej wyciszone kolorystycznie, artysta redukuje szczegóły nie rezygnując z anegdoty. Jego twórczość kształtowali symboliści i surrealiści, największy wpływ wywarł Hieronim Bosch. Od początku uprawia malarstwo figuratywne, któremu deklaruje wierność na zawsze. Inspiruje go również kino fantasy i science fiction, Sętowski - zagorzały kinoman, chętnie ogląda też filmy grozy z pogranicza czarnego humoru Malarstwo Sętowskiego zaliczane jest do nurtu realizmu magicznego Kama Zboralska. Przewodnik po galeriach sztuki 2006. Sztuka inwestowania w Sztukę. Rosner & Wspólnicy 2005.