Piotr Uklański

Urodził się w 1968 roku w Warszawie. Studia w ASP w Warszawie ( 1986-1991). W 1991 r. wyjechał do USA. Mieszka w Paryżu i w Nowym Jorku. Tworzy fotografie, performance, instalacje, obiekty, uprawia malarstwo. Brał udział w licznych wystawach m.in. „Manifesta 2” Luksemburg, 1998, Biennale Sztuki w Wenecji (2003), Sao Paulo (2004). Praca „Naziści” Uklańskiego w październiku 2006 r. na aukcji w londyńskim domu aukcyjnym Philips de Pury & Company została wylicytowana za ponad milion dolarów. Jest to najdrożej sprzedane dzieło polskiego twórcy. W 2000 r., kiedy w „Zachęcie” pojawiły się 164 fotosy ze znanymi aktorami w mundurach niemieckich z czasów II wojny światowej, Daniel Olbrychski (jeden z portretowanych) przemyconą szablą zniszczył kilka zdjęć. Wybuchł skandal. Ekspozycja „Naziści” została zamknięta. Artysta posługuje się różnymi mediami: fotografią, instalacją, wideo, performance. Korzysta z fotografii reklamowych, plakatów filmowych. Poprzez zmianę kontekstów i artystyczną grę z obrazem nadaje funkcjonującym stereotypom nowych znaczeń. W 1996 r. w nowojorskiej galerii zainstalował podświetlaną dyskotekową podłogę „Dance floor”). W 1999 r. obłożył ścianę warszawskiego Domu Handlowego "Smyk" potłuczonymi talerzami – pomysł zainspirowany podróżą po polskiej prowincji. Prace Uklańskiego są tak różnorodne, że trudno je skojarzyć z jednym twórcą. Często unika interpretacji swoich dzieł, jego zdaniem zaraz po stworzeniu żyje ono własnym, niezależnym życiem, na które jej autor nie ma już najmniejszego wpływu. W 2004 r. reprezentował Polskę na międzynarodowym Biennale Sztuki w Sao Paulo. Sfotografował wówczas 3,5 tys. brazylijskich żołnierzy tak upozowanych, że powstał portret Jana Pawła II. W 2005 r. w Katowicach został uroczyście odsłonięty w rocznicę pontyfikatu. W Warszawie, kiedy był eksponowany na bilbordzie w centrum miasta, przechodzący ludzie przed nim klękali – składali hołd właśnie zmarłemu Papieżowi. Od 1997 r. tworzy cykl zdjęć "The Joy of Photography", w których uwiecznia egzotyczne zwierzęta, kolorowe kwiaty, banalne zachody słońca. Na tle jednego z nich (2001r.) umieścił siebie, pracowników galerii Foksal oraz współpracujących z nią artystów. Jest również autorem nietypowych portretów m.in. zdjęcia rentgenowskiego czaszki ze skrzyżowanymi piszczelami, z podpisem Francois Pinault, które stało się znakiem wystawy w weneckim Palazzo Grassi, na której były eksponowane zbiory tego znanego kolekcjonera, właściciel domu Gucci. Natomiast fotograficzny portret prezydenta Brazylii Luli, przypomina karcianą figurę. W 2005 r. zadebiutował jako reżyser, scenarzysta i współproducent pierwszego polskiego westernu, "Summer love" ( Katarzyna Figura, Bogusław Linda i Val Kilmer). Film nie wzbudził zachwytu polskiej krytyki. KaZet